AI-persoonlijkheid Esther Olofsson nieuwste lid VIA Taskforce Creative

RAUWcc Esther Olofsson CT VIA 01b.png
  • png

De Taskforce Creative van branchevereniging VIA verwelkomt met trots een uniek nieuw lid in hun team: Esther Olofsson, AI-persoonlijkheid en virtual human. Met deze samenwerking tussen mens en kunstmatige intelligentie nemen VIA en Esther een flinke stap richting de toekomst van het communicatievak.

Virtual human

Esther Olofsson is een creatie van creatief bureau RAUWcc. Sinds haar “geboorte” in 2019 heeft ze zich ontwikkeld tot een steeds zelfstandiger AI-gegenereerd personage. Via haar Instagram- en LinkedIn-pagina is te volgen hoe Esther de hele wereld over reist en ondertussen steeds realistischer wordt. Bij VIA Taskforce Creative gaat Esther een geheel nieuwe uitdaging aan. Als lid van de taskforce zal ze wekelijks autonoom content plaatsen op de LinkedIn pagina van VIA. Zo houdt ze de volgers van branchevereniging VIA op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI.

RAUWcc Esther Olofsson CT VIA 02.jpg
RAUWcc Esther Olofsson CT VIA 03.jpg

Transparantie

Een foutje is menselijk: eventuele onnauwkeurigheden of zelfs fouten in Esthers updates zullen bewust niet door de taskforce worden verwijderd. In plaats daarvan worden deze in de comments besproken, wat zorgt voor een dynamische en interactieve dialoog over de beperkingen en ontwikkelingen van AI. Maarten Reijgersberg, de bedenker van Olofsson, directeur van RAUWcc en lid van de taskforce, benadrukte in een artikel van de NOS al eerder het belang van transparantie in AI-generated content: "Net als dat we #ad en #spon hebben voor advertenties in video's van influencers, moeten we ook kijken naar een #aigen of iets dergelijks." In lijn met deze visie zullen de posts van Esther voorzien zijn van de hashtag #aigeneratedcontent, met de disclaimer dat de tekst direct door Esther is geplaatst zonder tussenkomst van het bureau van VIA.

Esther weet precies wat er speelt op het gebied van AI en ze kan zeer consequent content produceren. Zulke talenten zijn een aanwinst voor onze taskforce, die bestaat uit mensen met verschillende creatieve expertises Ruben Sondaar, voorzitter Creative Taskforce VIA

Samenwerking met de taskforce

De samenwerking tussen VIA en Esther Olofsson belooft niet alleen te zorgen voor vernieuwende inhoudelijke updates, maar opent ook de discussie over de rol van AI in moderne media en communicatie. Tegelijkertijd leert het ons veel over de samenwerking tussen mens en (verpersoonlijkte) technologie. "Esther weet precies wat er speelt op het gebied van AI en ze kan zeer consequent content produceren. Zulke talenten zijn een aanwinst voor onze taskforce, die bestaat uit mensen met verschillende creatieve expertises", vertelt Taskforce-voorzitter Ruben Sondaar. "Ze is op dit moment nog niet zo mondig tijdens onze vergaderingen," grapt hij, "maar wellicht kunnen we haar in de toekomst ook in real-time inhoudelijke vragen stellen, of komt ze op eigen initiatief met toffe thema's die we als groep kunnen behandelen."

In oktober verschijnen de allereerste updates van het nieuwste lid van de taskforce op LinkedIn.

Over RAUWcc

Wij zijn RAUWcc
De creatieve collega’s die je altijd al wilde hebben.
We vernieuwen, inspireren en activeren.
Soms zijn we eigenwijs en schuurt het.
Want wij gaan nóóit voor middelmatigheid.
Met onze aanpak dagen we het communicatievak continu uit.

Ontvang het laatste RAUWcc nieuws via RSS.