Wethouder Barbara Kathmann & Jeroen Soeterbroek, foto: Jan van der Ploeg

Lancering Platform Rotterdam Digitaal

Rotterdam als digitale voorbeeldstad

Rotterdam heeft grote ambities als het gaat om de digitale transformatie van de stad. Platform Rotterdam Digitaal is het onafhankelijke platform waar al die ambities bij elkaar komen. Waar actieve en betrokken partijen samenwerken aan een toekomstbestendige, duurzame, innovatieve en rechtvaardige stad. Stip op de Rotterdamse horizon: in 2025 een digitale voorbeeldstad zijn.

Op vrijdag 27 november is dit initiatief door wethouder Barbara Kathmann gelanceerd tijdens het evenement Digital Friday van gemeente Rotterdam. Maar wat betekent dat nou: een digitale voorbeeldstad? De gemeente stelt: een stad die vooroploopt bij het gebruik van digitale data voor een zo goed mogelijk woon-, leef- en ondernemersklimaat. Dat de gemeente dat niet alleen wil en kan was al snel duidelijk.

Ontstaan van het initiatief

Daar is samenwerking met bedrijven, organisaties en bewoners voor nodig. Zo ontstond Platform Rotterdam Digitaal, hét grootstedelijke samenwerkingsverband voor het inzetten van digitale data bij de ontwikkeling van producten en diensten die bijdragen aan een toekomstbestendige, duurzame, innovatieve en rechtvaardige stad. De aanjagers van het platform zijn ondernemers Jeroen Soeterbroek van Connect Holland en Chris Beemster van WeAreReasonablePeople. Ondersteund door de gemeente wordt door hen een onafhankelijke stichting opgericht die het platform zal beheren.

Teken het handvest

Voor bedrijven en organisaties die verder willen, die de toekomst van Rotterdam serieus nemen en een weg zien in digitale vernieuwingen is een handvest opgesteld. Met de ondertekening van dit handvest ben je partner én ambassadeur. De eerste bedrijven, zoals FinnerZ, TNO en RauwCC hebben het handvest al ondertekend. Pak je verantwoordelijkheid in dit proces. Niet alleen, maar juist met elkaar.

Samen slimmer

Platform Rotterdam Digitaal wil namelijk een toonaangevende digitale omgeving voor en door Rotterdammers ontwikkelen. Met de aanwezige kennis, ervaring en netwerken levert het een waardevolle en productieve bijdrage aan de digitale transformatie van de stad. Het achterliggende idee is: samen maken we Rotterdam slimmer. Dus, hoe meer partners zich bij het platform aansluiten, hoe beter het initiatief van waarde kan zijn voor zoveel mogelijk partijen. En hoe beter de belangen van de verschillende spelers binnen de Rotterdamse digitale economie kunnen worden behartigd.

Over RauwCC

Het Rotterdamste communicatiebureau, met de focus op social media. Van concept tot strategie, van implementatie tot publicatie. Met een uniek team aan contentmakers en contentmanagers. Dus ook voor motion graphics, social video's, infographics of corporate identities.

Altijd kritisch, soms eigenwijs. Omdat wat onze op­dracht­ge­vers het beste helpt, ons al­ler­hoog­ste doel is. Wat je dan krijgt? Content die werkt.
RauwCC gelooft in de combinatie van offline- en onlinecommunicatie. Met een breed pakket aan creatieve en ondersteunende diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie: samen komen we tot het beste resultaat.