Van nul reserveringen tot splinternieuw innovatiebedrijf

Een Limburgse ondernemer gaat bijna kopje onder met vestigingen in Rotterdam, Heerlen en Valencia maar vindt zichzelf opnieuw uit en komt met een nieuwe gouden greep. The Next Lab: het eerste volledig digitale innovatielab.

Op 16 maart ging het licht uit. Van een vol reserveringsboek ging innovatieversneller Connext Lab naar een lege agenda in 48 uur tijd. Door de corona-lockdown werden alle reserveringen afgezegd in binnen- en buitenland. En terecht: bij Design Sprints en innovatieworkshops zitten groepen mensen een of meer dagen bij elkaar in dezelfde ruimte en dat kan niet meer. Dat moest anders.

Niet meer voldoende

Connext Lab is, of beter gezegd, wás het innovatielab van de Rotterdamse tech-agency Connect Holland. Het stevende op een faillissement af en Valencia en Heerlen moesten onherroepelijk dicht. Ondernemer Jeroen Kraak besefte dat de beste zijn in offline Design Sprints niet meer voldoende was: ‘Je moet ook de allerbeste zijn in het online faciliteren van innovatieprocessen. En oprecht geloven dat positieve impact de enige weg naar voren is.’

Innovatielab zonder kantoor

The Next Lab is nu een bedrijf zonder kantoor, 100 procent vanuit de cloud en vanaf elke denkbare werkplek. Een innovatielab dat bedrijven een podium geeft om heel concreet en direct toepasbaar - online en offline - hun innovatie te versnellen onder begeleiding van de allerbeste facilitators. Een onderneming die niet stopt na een Design Sprint of workshop, maar dat de mouwen opstroopt en mee-innoveert en mee-onderneemt, totdat het product de markt opgaat.

Gebeld door Google

In 2014 begon Connect Holland (anno 1999) als eerste in Nederland echt serieus met Design Sprints, bedacht door Google Ventures om innovaties te versnellen en gebruikers echt aan zich te binden.

Twee jaar later trok Jeroen Soeterbroek, oprichter van Connect Holland, Jeroen Kraak aan om Connext Lab naar een hoger plan te tillen. Samen stippelden ze een pad uit om in vijf jaar het allerbeste innovatielab van Nederland te worden met de Design Sprint als scherpste gereedschap. Dat gaat goed. Zo goed zelfs dat Google belt om te praten.

Global Impact Tour

Met een reizend innovatielab de wereld rond lijkt ineens geen “man on the moon” meer. Sterker, in februari 2020 worden de definitieve afspraken gemaakt om in mei te beginnen met de Global Impact Tour in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. De tickets voor Mozambique als eerste stop zijn al geboekt om met een team van innovators in derdewereldlanden lokale ondernemers en coaches te trainen in impactvol innoveren. Wow.

‘Niet betalen’

Zover kwam het dus niet. Hoe nu verder? Trial-and-error. Fail fast. Twee weken lang beet het innovatieteam zich vast in het faciliteren en modereren van online innovatieworkshops. Na 60 keer falen en het proberen van alle mogelijke online-tooling én het testen met echte gebruikers besluiten ze een brutale route te nemen. De eerste afzegger van 16 maart wordt gebeld met de deal: ‘Als het niet bevalt hoef je niet te betalen.’

Dat blijkt niet nodig, de uitkomsten zijn overweldigend. Zo goed zelfs dat de klant bereid is de andere klanten te bellen over zijn online ervaring. Het blijkt een gouden greep.

Vier ondernemers

The Next Lab gaat door waar Connext Lab niet verder kon. Met alle ervaring van ruim 100 Design Sprints in 4,5 jaar tijd, waar tientallen facilitators getraind werden en spraakmakende, echt disruptieve innovaties geboren zijn in het innovatielab.

In de huidige vorm dus geheel online opererend en nu met vier Nederlandse ondernemers als drijvende krachten: Jeroen Kraak (The Next Lab), Jeroen Soeterbroek (Connect Holland), Maarten Reijgersberg (RauwCC) en Jochem Nuij (Productowner).

Op 30 juni is The Next Lab opgericht en kent een vliegende start met een vol reserveringsboek tot ver in oktober. Meer weten? Check www.thenextlab.nl of bel met Jeroen Kraak: 06-81 862 632

Over RauwCC

Het Rotterdamste communicatiebureau, met de focus op social media. Van concept tot strategie, van implementatie tot publicatie. Met een uniek team aan contentmakers en contentmanagers. Dus ook voor motion graphics, social video's, infographics of corporate identities.

Altijd kritisch, soms eigenwijs. Omdat wat onze op­dracht­ge­vers het beste helpt, ons al­ler­hoog­ste doel is. Wat je dan krijgt? Content die werkt.
RauwCC gelooft in de combinatie van offline- en onlinecommunicatie. Met een breed pakket aan creatieve en ondersteunende diensten nemen we graag de druk bij je weg. En dat doen we altijd in co-creatie: samen komen we tot het beste resultaat.